Pilates urheilijoille

Onpa kyseessä joukkuelaji tai yksilöurheilu, niin hyvällä kehonhallinnalla on yhä suurempi merkitys huipulle pääsemiseen. Pilates perustuu keskivartalon lihasten vahvistamiseen, niiden oikeaoppiseen käyttöön ja aktivointiin. Kun keskivartalon alue saadaan vahvaksi, vartalon käyttö tulee hallituksi ja riskit mm. loukkaantumiseen pienenee merkittävästi. Pilateksessa keskivartalo käsittää vatsalihakset, rintarangan alaosan, alaselän alueen, lantion ja pakaralihakset.

 

Keskivartalon vahvistaminen on tärkeää, koska sen avulla voimantuotto vartalon keskiosasta saadaan optimoitua ja sitä kautta mm. niveliin tuleva kuormitus pienenee. Näin ollen liikettä pystytään tuottamaan energiatehokkaasti. Riippumatta lajista pilates voi kulkea mukana läpi kauden. Peruskuntokaudella sen osuus voi harjoitteluohjelmassa olla huomattavakin, kun taas kilpailukaudella se voi toimia enemmän palauttavana harjoitteena. Erityisesti pilateksen hyödyt tulevat esille lajeissa, joissa kuormitusta kohdistuu alaselkään, sekä esimerkiksi polvi- ja olkaniveliin. Urheilija hyötyy mm. seuraavasti pilateksen mukaanottamisesta harjoitusohjelmaan.

 

1. Vammojen ennaltaehkäisy ja nopeampi parantuminen vamman jälkeen

 

2. Vartalon hallinnan kehittyminen

 

3. Voimantuoton lisääntyminen

 

4. Kehon liikkuvuuden parantuminen ja sitä kautta palautumisen nopeutuminen

 

5. Vartalo vastaanottaa sille tulevaa kuormitusta tehokkaammin

 

Jos pilateksen mukaanottaminen omaan harjoitusohjelmaan kiinnostaa, ota yhteyttä. Mahdollisuuksia siihen on monia.

“Tulin pilatekseen, koska kärsin kiputiloista nivusen alueella. Pilates on korjannut lantion epätasapainoa, joka on ilmeisesti ollut yksi syy näihin kipuihin ja myös loukkaantumisiin. Säännöllinen harjoittelu studiolla on vienyt kivun nivusesta ja olen voinut tehdä lajiharjoittelua täysipainoisesti. Pilates on yllättänyt myös tehokkuudellaan. Tämä on oikeaa treeniä.”

Aitopilates © 2019